Asam Pedas Tumis


Bahan-bahan
  • 1 ikan jenahak (ikan-ikan lain pun boleh) - dicuci bersih-bersih
  • 1 kuntum bunga kantan
  • 7 biji bendi
  • 1 biji tomato
  • 1 cawan air asam jawa
  • 1 - 2 cawan air
  • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
  • sedikit daun kesum
  • garam dan gula secukupnya


Bahan-bahan kisar
  • 10 biji cili kering
  • 7 ulas bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 inci belacan


Cara memasak
  1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bawang besar. Setelah bawang besar garing, masukkan bahan kisar dan masak hingga naik minyak.
  2. Masukkan air dan biarkan ia mendidih.
  3. Masukkan daun kesum, bunga kantan dan bendi.
  4. Masukkan ikan dan air asam jawa. Masak hingga mendidih.
  5. Masukkan pula tomato.
  6. Sebelum diangkat, masukkan garam dan gula secukup rasa.




    Nasi Ayam Berempah



    Bahan-bahan
    • 3 cawan beras basmati - dibasuk dan ditoskan
    • 1/2 ekor ayam - dibersihkan dan dipotong ikut suka
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • 1 batang serai - diketuk
    • 3 helai daun pandan 
    • sedikit kicap
    • garam secukup rasa


    Bahan-bahan rempah
    • 1 sudu besar ketumbar
    • 1/2 sudu besar serbuk lada hitam
    • 1 sudu kecil garam masalla
    • sedikit kunyit
    • sedikit garam


    Bahan-bahan kisar
    • 7 biji bawang merah
    • 4 biji bawang putih
    • 1 inci halia
    • 2 batang serai


    Cara memasak
    1. Ayam digaul dengan bahan-bahan rempah dan bahan-bahan kisar dan diperap selama lima jam.
    2. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk. Tumiskan bawang besar.
    3. Apabila bawang telah layu, masukkan ayam yang telah diperap tadi. Goreng sekejap.
    4. Kemudian masukkan air secukupnya (3 cawan), daun pandan dan serai ketuk.
    5. Masak sehingga ayam empuk.
    6. Keluarkan ayam dan masukkan air rebusan tadi ke dalam rice cooker.
    7. Masukkan beras dan garam secukupnya.
    8. Masaklah nasi seperti biasa.
    9. Ayam tadi dilumur dengan kicap dan digoreng hingga garing.






    Bahan-bahan untuk sos
    • 12 biji cili kering - dikisar
    • 10 biji bawang merah - dikisar
    • 5 biji bawang putih - dikisar
    • 1 senduk sos tomato
    • 1/2 senduk sos cili
    • garam dan gula secukupnya


    Cara membuat sos
    1. Panaskan minyak di dalam periuk. Tumiskan bahan-bahan yang dikisar hingga naik minyak.
    2. Kemudian tambahkan sos tomato dan sos cili. 
    3. Masak sehingga pekat. Kemudian masukkan garam dan gula secukupnya.


    *** Nasi ayam ini tidak dimakan bersama sup seperti nasi ayam biasa sebaliknya boleh dimakan bersama kari ayam/daging atau dalca.

    Sup Tulang Lembu



    Bahan-bahan
    • 1/2 kg tulang lembu - dicuci bersih-bersih
    • 300 gm daging lembu - dicuci dan dipotong kecil.
    • 5 biji ubi kentang - dikupas dan dibelah empat
    • 1 bungkus perencah sup tulang
    • Garam secukup rasa


    Bahan-bahan tumis
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • 5 ulas bawang putih - dimayang
    • 1 inci halia - dimayang


    Bahan rempah
    • 5 sudu besar rempah sup
    • 2 sudu besar lada hitam ditumbuk


    Cara memasak
    1. Rebus tulang dan daging menggunakan pressure cooker. Jika tiada pressure cooker, boleh rebus macam biasa tapi mengambil masa yang agak lama.
    2. Apabila selesai proses merebus, masukkan kentang dan bungkusan perencah sup tulang dan rebus lagi sehingga kentang empuk.
    3. Di dalam periuk yang lain, panaskan sedikit minyak dan tumis bahan-bahan tumis sehingga garing.
    4. Masukkan bahan rempah dan masak sehingga naik minyak.
    5. Apabila campuran rempah tadi telah naik minyak dan berbau wangi, curahkannya ke dalam periuk yang berisi tulang, daging dan kentang. Kacau dan biarkan mendidih.
    6. Masukkan garam secukup rasa.
    7. Hiaskan dengan daun sup dan bawang goreng.
    8. Siap untuk dimakan.

    Daging Masak Rempah Berkicap


    Bahan-bahan
    • 500 gm daging - dibersihkan dan dipotong mengikut kesukaan. 
    • 1 tomato - dibelah enam
    • 1 biji bawang besar - dipotong bulat-bulat
    • kicap
    • air asam jawa
    • garam


    Bahan-bahan rempah
    • 1 sudu besar jintan manis
    • 1 sudu besar jintan putih
    • 1 sudu kecil garam masalla
    • 1 sudu besar kaskas
    • 3sudu besar cili giling - boleh tambah jika suka pedas


    Bahan-bahan kisar
    • 6 ulas bawang merah
    • 3 ulas bawang putih
    • 1 inci halia
    • sedikit daun kari


    Cara memasak
    1. Daging direbus sehingga empuk. Untuk memudahkan, sila guna pressure cooker.
    2. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk dan tumis bahan-bahan kisar sehingga berbau wangi.
    3. Masukkan bahan-bahan rempah dan masak hingga naik minyak.
    4. Kemudian masukkan daging berserta dengan air rebusannya. Biarkan mendidih. 
    5. Masukkan kicap dan air asam jawa. Masak sehingga kuahnya agak kering.
    6. Masukkan bawang besar dan tomato. Biarkan bawang layu sedikit.
    7. Sebelum diangkat, masukkan garam secukup rasa.

    Siakap Masak Masam Manis


    Bahan-bahan
    • 1 ekor ikan siakap - dicuci sehingga bersih
    • 5 ulas bawang merah - dicincang halus
    • 3 ulas bawang putih - dicincang  halus
    • 1/2 inci halia - dicincang halus
    • 1 biji bawang besar - dipotong bulat-bulat
    • 1 biji tomato - dibelah enam
    • 1 biji cili merah - dibuang biji dan dipotong memanjang
    • 1 biji cili hijau - dibuang biji dan dipotong memanjang
    • sos tomato
    • sos cili
    • garam
    • gula


    Cara memasak
    1. Ikan siakap dilumur dengan garam kunyit dan disalut dengan sedikit tepung gandum, kemudian digoreng sehingga garing. Angkat dan ketepikan.
    2. Panaskan minyak di dalam kuali dan tumiskan bawang putih, bawang merah dan halia sehingga garing.
    3. Masukkan sos tomato dan sos cili. Jika terlalu kering, bolehlah tambah sedikit air dan biarkan mendidih.
    4. Masukkan bawang besar, cili hijau, cili merah dan tomato.
    5. Perasakan dengan garam dan gula.
    6. Angkat dan curahkan ke atas ikan yang telah diletakkan di atas pinggan.

    Meehoon Singapura



    Bahan-bahan
    • 1 bungkus meehoon - direndam sehingga lembut
    • 200 gm daging - dipotong dan direbus sehingga empuk
    • 1-2 biji telur
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • 5 ulas bawang putih - dicincang
    • 2 sudu lada hitam - ditumbuk halus
    • 1 biji tomato - dipotong dadu
    • sedikit kobis
    • garam secukup rasa


    Cara memasak
    1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga garing.
    2. Kemudian masukkan daging yang telah direbus tadi. Air rebusan daging jangan dibuang.
    3. Masukkan pula kobis dan tomato. Jika agak kering bolehlah tambah air rebusan daging.
    4. Masukkan telur. Biarkan sebentar hingga telur beku. Kemudian kacau rata-rata.
    5. Masukkan meehoon dan kacau lagi rata-rata.
    6. Akhir sekali masukkan lada hitam dan garam.
    7. Sedap dimakan dengan kicap yang ditambah ke dalamnya jus limau nipis dan cili padi.

    Fish n Chips



    Bahan-bahan
    • 3 keping isi ikan kurau (fillet) - dicuci dan digaul dengan sedikit garam dan lada sulah
    • frozen french fries 
    • brocolli
    • cauliflower
    • carrot


    Bahan untuk salut ikan
    • 1/2 cawan tepung gandum
    • 1/2 cawan air
    • 2 sudu kecil instant yeast 
    • 1 biji limau nipis - diperah dan ambil jusnya.
    • sedikit serbuk lada putih
    • sedikit garam

    Cara membuat tepung untuk menyalut ikan
    1. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk dan kacau rata hingga tepung tidak berketul.
    2. Tinggalkan pada suhu bilik selama 1 hingga 2 jam.



    Bahan untuk mushroom sauce
    • tulang ayam - direbus dan ambil airnya
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • beberapa biji cendawan butang - dihiris nipis-nipis
    • sedikit kicap
    • sedikit tepung gandum - dibancuh dengan sedikit air
    • garam secukup rasa.


    Cara memasak mushroom sauce
    1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang besar. 
    2. Apabila bawang telah layu, masukkan air rebusan tulang ayam dan biarkan mendidih.
    3. Masukkan cendawan dan kicap.
    4. Untuk memekatkan kuah, masukkan tepung gandum yang telah dibancuh dengan sedikit air.
    5. Biarkan mendidih dan masukkan garam secukup rasa.

    *** Credit to Bil for this mushroom sauce recipe.


    Cara memasak fish n Chips
    1. Semua jenis sayur dikukus tetapi jangan terlalu lama.
    2. French fries digoreng hingga kekuningan.
    3. Panaskan minyak dalam kuali. Gunakan minyak yang banyak untuk deep fry.
    4. Biarkan minyak betul-betul panas.
    5. Celup ikan ke dalam adunan tepung dan goreng hingga kekuningan.
    6. Sedap dimakan panas-panas dengan french fries, steamed veges dan mushroom sauce.






    Masak Asam Tenggiri




    Bahan-bahan 
    • 5 ketul ikan tenggiri - dicuci bersih-bersih dan ditoskan
    • 5 ulas bawang merah - dihiris
    • 3 ulas bawang putih - dihiris
    • 1 biji bawang besar - dipotong bulat
    • 1 biji cili merah - dipotong memanjang
    • 1 biji cili hijau - dipotong memanjang
    • 1/2 cawan air asam jawa
    • garam secukupnya
    • sedikit gula


    Cara memasak.
    1. Ikan tenggiri dilumur dengan garam dan kunyit, kemudian digoreng tapi jangan sampai garing.
    2. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali. Tumis bawang merah dan bawang putih.
    3. Apabila bawang telah garing, masukkan air asam jawa dan biarkan mendidih.
    4. Setelah mendidih, masukkan bawang besar, cili merah, cili hijau dan ikan. Kacau rata.
    5. Akhir sekali masukkan garam dan gula secukupnya.


    Nasi Malaya



    Bahan-bahan
    • 4 cawan beras basmathi - dicuci bersih-bersih dan ditoskan
    • 3 camca besar masak
    • 4 cawan air
    • 1/4 cawan kismis
    • Sedikit pewarna kuning
    • Garam secukup rasa.


    Bahan-bahan tumis
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • 3 ulas bawang putih - dicincang
    • 1 inci halia - dicincang
    • kayu manis
    • bunga lawang
    • buah pelaga
    • bunga cengkih


    Cara memasak
    1. Masukkan beras ke dalam rice cooker
    2. Panaskan minyak di dalam periuk lain dan tumis bahan tumis hingga naik bau.
    3. Masukkan kismis dan goreng sebentar.
    4. Masukkan pula air dan biar mendidih.
    5. Apabila mendidih, padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker.
    6. Tambah garam secukup rasa, kacau rata dan masak nasi seperti biasa.
    7. Apabila nasi telah hampir kering, titiskan 2-3 titik pewarna kuning, gembur nasi dan biarkan nasi masak sepenuhnya.


    ***Sedap dimakan dengan Ayam Bakar Malaya.

    Ayam Bakar Malaya



    Bahan-Bahan
    • 3 keping  ayam bahagian paha/drumstick - di cuci bersih
    • 1 biji bawang besar - dihiris bulat
    • 1 biji lemon/ limau nipis - dihiris bulat
    • 3 helai daun pandan
    • Garam secukup rasa


    Bahan-bahan rempah
    • 1/4 sudu kecil garam masalla
    • 1/4 sudu kecil serbuk ketumbar
    • 1/4 sudu kecil serbuk jintan manis
    • 1/4 sudu kecil serbuk lada hitam
    • 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
    • 1 sudu kecil serbuk rempah campuran (mixed herbs)




    Cara Memasak:
    1. Gaul rata ayam dengan semua bahan rempah dan garam. Perapkan dalam 30 minit.
    2. Alaskan dulang pembakar dengan aluminium foil (boleh juga di alas dengan daun pisang)
    3. Susunkan  hirisan limau nipis, bawang besar dan daun pandan di dalam dulang yang beralas  foil tadi.
    4. Kemudian susun ayam di atasnya. Tutup dulang dengan foil aluminium.
    5. Bakar pada suhu 250^c selama 1 jam.
    6. Keluarkan dulang dan cucuk foil dengan garfu untuk buat lubang.
    7. Masukkan semula ke dalam oven dan bakar lagi selama 10 minit.


    Ikan Siakap Kukus




    Bahan-bahan
    • 1 ekor ikan siakap - dicuci bersih-bersih dan ditoskan airnya
    • sedikit daun limau purut

    Bahan-bahan untuk perap
    • 4 biji cili padi - ditumbuk hingga lumat
    • 1 biji cili merah - ditumbuk hingga lumat
    • 2 ulas bawang putih - ditumbuk hingga lumat
    • 2 batang serai - dihiris halus
    • 1 sudu besar minyak
    • 2 sudu besar kicap
    • 1 biji limau nipis - diperah dan diambil jusnya
    • 1 biji cili hijau - dipotong serong.
    • garam secukup rasa.


    Cara memasak
    1. Sediakan dulang/pinggan yang tahan panas. Letakkan daun limau purut, kemudian letakkan ikan.
    2. Satukan kesemua bahan-bahan perap di dalam sebuah bekas dan dikacau rata-rata.
    3. Taburkan di atas ikan.
    4. Kukus ikan selama lebih kurang 15 minit atau sehingga ikan masak.


    Ayam Goreng Pedas



    Bahan-bahan
    • 1/2 ekor ayam - dibersihkan dan dipotong mengikut kesukaan.
    • 1 biji bawang besar - dipotong bulat
    • 3 sudu besar cili giling
    • 1 sudu teh garam masalla
    • 5 sudu besar kicap
    • sedikit gula
    • garam secukup rasa


    Bahan-bahan kisar
    • 10 biji bawang merah
    • 5 biji bawang putih
    • 1/2 inci halia
    • 2 batang serai


    Cara memasak
    1. Ayam digaul dengan garam kunyit dan digoreng tapi jangan terlalu garing. Ketepikan.
    2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau.
    3. Masukkan cili giling dan garam masalla. Masak hingga pecah minyak sambil dikacau sekali sekala.
    4. Masukkan pula kicap, garam dan gula. Jika agak kering bolehlah masukkan sedikit air.
    5. Masukkan bawang besar diikuti dengan ayam yang telah digoreng tadi.
    6. Kacau rata-rata, kemudian bolehlah diangkat.



    Makaroni Bakar Berkeju



    Bahan-bahan
    • 2 cawan makaroni - direbus hingga lembut dan ditoskan
    • 1 biji bawang besar (saiz kecil) - dipotong dadu
    • 3 biji bawang putih - dicincang
    • 100 gm daging cincang
    • 1 batang karot (saiz kecil) - dipotong dadu
    • 1/2 capsicum hijau
    • 1/2 capsicum merah
    • 2 helai kobis - dipotong kecil
    • 1 biji telur
    • 3 sudu besar sos tomato
    • 1 sudu besar serbuk cili
    • 1 sudu teh garam masalla
    • Garam secukupnya
    • Parutan keju secukupnya

    Cara memasak
    1. Panaskan sedikit minyak di dalam kuali dan tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga garing.
    2. Masukkan daging cincang. Kacau rata-rata.
    3. Masukkan serbuk cili, garam masalla dan sos tomato. Biarkan mendidih.
    4. Masukkan karot, capsicum dan kobis. Kacau lagi.
    5. Kemudian masukkan telur dan garam.  Kacau rata-rata.
    6. Akhir sekali masukkan makaroni yang telah direbus tadi. Gaul hingga sebati.
    7. Masukkan campuran makaroni ke dalam loyang atau pinggan yang tahan panas. Taburkan parutan keju di atasnya dan bakar dalam ketuhar selama 15 minit dengan kepanasan 170^C.

    Rendang Daging Berkentang



    Bahan-bahan
    • 500gm daging - dibersihkan dan dipotong mengikut kesukaan
    • 1 cawan santan
    • 3 biji kentang - dibuang kulit dan dibelah empat
    • 3 helai daun limau purut
    • 1 sudu teh garam masalla
    • 2 keping asam gelugor
    • garam secukup rasa

    Bahan-bahan kisar
    • 1 biji bawang besar
    • 5 biji bawang putih
    • 1/2 inci lengkuas
    • 1/2 inci halia
    • 3 batang serai
    • 10 biji cili kering

    Cara memasak
    1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumiskan bahan-bahan kisar hingga naik minyak.
    2. Masukkan garam masalla, daging, kentang dan daun limau purut. Masak hingga daging dan kentang empuk.
    3. Masukkan santan dan asam gelugor. Biarkan mendidih dengan api yang sederhana hingga kuah menjadi agak pekat.
    4. Sebelum diangkat, masukkan garam secukup rasa.

    Ayam Percik



    Bahan-bahan
    • 1/2 ekor ayam
    • 1 cawan santan pekat
    • 3 sudu besar gula perang


    Bahan-bahan kisar
    • 1 biji bawang besar
    • 1/2 inci halia
    • 1/2 inci lengkuas
    • 1/2 inci kunyit hidup
    • 5 biji  bawang putih
    • 2 batang serai
    • 10 biji cili kering


    Cara memasak

    1. Masukkan semua bahan kisar ke dalam periuk. Tambah santan dan jerang di atas api hingga mendidik.
    2. Apabila sudah mendidih, masukkan ayam.
    3. Biarkan di atas api hingga ayam separuh masak.
    4. Kemudian keluarkan ayam dari kuah dan panggang hingga masak.
    5. Semasa memanggang, percikkan kuah.
    6. Ayam boleh juga dibakar di dalam ketuhar lebihkurang 60 minit dengan kepanasan 150^C (alih-alihkan ayam sambil percikkan kuah)



    Nasi Lobak Merah



    Bahan-bahan
    • 3 cawan beras - dibasuh dan ditoskan
    • 1 batang lobak merah - di parut memanjang
    • Minyak sapi
    • Air secukupnya
    • Garam secukup rasa


    Bahan tumis
    • 5 ulas bawang merah - dihiris
    • 3 ulas bawang putih - dihiris
    • 1/2 inci halia - dihiris
    • kulit kayu manis
    • buah pelaga
    • bunga cengkih
    • bunga lawang


    Bahan rempah - dibancuh dengan sedikit air untuk dijadikan pes
    • 2 sudu teh jintan manis serbuk
    • 2 sudu teh jintan putih serbuk
    • 1 sudu teh ketumbar serbuk


    Cara memasak
    1. Panaskan minyak sapi di dalam periuk dan tumiskan bahan tumis hingga berbau wangi.
    2. Masukkan bahan rempah, kacau dan biarkan hingga pecah minyak.
    3. Masukkan lobak merah yang telah diparut.
    4. Masukkan air secukupnya. Biarkan mendidih.
    5. Beras yang telah dibersih dan ditos, dimasukkan ke dalam rice cooker.
    6. Masukkan campuran air yang telah mendidih ke dalam beras dan tambah garam.
    7. Masaklah nasi seperti biasa.
    8. Apabila nasi hampir masak, kacau nasi rata-rata, tutup periuk dan biarkan nasi masak sepenuhnya.

    Kek Keju Mempelam


     
     
    Ini kali kedua cuba buat kek keju mempelam. Kali pertama dulu, tak sempat nak snap gambar. Kali kedua ni pun nyaris-nyaris tak sempat. Cheesecake menjadi favourite saya dan Amani. Dan memang kami berdua aje yang habiskan dalam masa 24jam..hehehe. Terimakasih pada Along Roz sebab resepi ni saya ambil dari blog dia. Rasa dah ok, sedap...cuma bab decoration memang saya tak kreatif. Along Roz punya cheesecake memang cantik. Saya punya setakat nak makan anak beranak, ok la kot tapi kalau nak jamu orang..hmmm..malu rasanya..hehehe. Dalam pada tak cantik tu pun ada orang minta resepi. Sila masuk blog Along Roz untuk original recipe dan jamu mata tengok gambar cheesecake Along yang cantik dan menyelerakan. Resepi saya seperti di bawah…


    Bahan untuk lapisan bawah
    • 110gm mentega
    • 2 sudu makan gula perang
    • 200gm biskut marie (original flavor) - dihancurkan


    Cara buat lapisan bawah
    1. Cairkan mentega dan gula perang.
    2. Masukkan campuran mentega dan gula perang yang telah cair ke dalam biskut marie. Kacau rata-rata.
    3. Tekankan adunan ke dalam acuan kek keju.
    4. Sejukkan di dalam petiais selama 30 minit.


    Bahan untuk lapisan keju
    • 250gm krim keju
    • 1/2 cawan gula kastor
    • 200ml whipping cream
    • 1 cawan puri mempelam (saya guna 2 biji isi mempelam siam dikisar untuk dijadikan puri)
    • 1 sudu makan gelatin - dilarutkan dalam 1/4 air yang dipanaskan.


    Cara buat lapisan keju
    1. Putar krim keju dan gula sehingga ringan.
    2. Masukkan whipping cream dan putar lagi sehingga kental.
    3. Masukkan puri mempelam dan kacau rata-rata.
    4. Akhir sekali masukkan larutan gelatin dan kacau.
    5. Tuangkan lapisan keju ke atas lapisan biskut marie dan sejukkan di dalam petiais selama semalaman.

     
    Oleh kerana saya dan Amani tidak berapa minat kepada jem dan topping yang berkrim   saya cuma hiaskan dengan hirisan mempelam segar. Mungkin lain kali, saya akan cuba buat jelly topping. Kek keju yang simple seperti ini bukanlah sukar untuk dibuat cuma kena ada kerajinan..hehehe.. Ikut saja arahan cara membuatnya, insyaAllah jadi. Selamat mencuba!

    Hati Lembu Masak Kicap Berempah



    Bahan-bahan
    • 500gm hati lembu (dipotong nipis-nipis)
    • sedikit kicap
    • sedikit air asam jawa
    • sedikit gula
    • sedikit minyak
    • garam secukup rasa
    • 1 biji bawang besar (optional) - dihiris bulat
    • 1/2 capsicum merah (optional) - dihiris memanjang
    • 1/2 capsicum hijau (optional) - dihiris memanjang


    Bahan rempah  - (dibancuh dengan sedikit air untuk dijadikan pes)
    • 2-3 sudu besar cili giling
    • 1 sudu besar serbuk ketumbar
    • 1/2 sudu besar serbuk jintan putih
    • 1/2 sudu besar serbuk jintan manis


    Bahan kisar
    • 5 ulas bawang merah
    • 3 ulas bawang putih
    • 1/2 inci halia


    Cara Memasak
    1. Panaskan minyak di dalam periuk dan tumiskan bahan kisar hingga garing.
    2. Masukkan bahan rempah dan masak hingga pecah minyak
    3. Masukkan hati, kicap dan air asam jawa. Biarkan mendidih.
    4. Kemudian masukkan gula dan garam secukup rasa.
    5. Masak hingga kuahnya agak pekat.
    6. Akhir sekali masukkan bawang, capsicum merah dan capsicum hijau.



    Why Drink Coconut Water?

    Picture from Wikipedia



    Coconut water is naturally:
    • Low in Carbs
    • 99% Fat Free
    • Low in sugars



    Coconut water contains organic compounds possessing healthy growth promoting properties that have been known to help:
    •     Keep the body cool and at the proper temperature
    •     Orally re-hydrate your body, it is an all natural isotonic beverage
    •     Carry nutrients and oxygen to cells
    •     Naturally replenish your body's fluids after exercising
    •     Raise your metabolism
    •     Promote weight loss
    •     Boost your immune system
    •     Detoxify and fight viruses
    •     Cleanse your digestive tract
    •     Control diabetes
    •     Aid your body in fighting viruses that cause the flu, herpes, and AIDS
    •     Balance your PH and reduce risk of cancer

    Info ini dikirim oleh kawan saya melalui email. Rupanya air kelapa banyak juga khasiatnya. Tapi orang tua dulu-dulu pesan, lepas bersalin jangan minum air kelapa sampailah mengandung semula. Saya kurang pasti pula sebabnya.





    Nasi Beriani Bombay



    Bahan-bahan
    • 3 cawan beras - dicuci bersih-bersih dan ditoskan
    • 1 biji bawang besar dipotong dadu
    • 3 sudu besar rempah beriani bombay (saya guna brand shan) - dicampur dengan sedikit air untuk dijadikan pes
    • 1 cawan susu atau santan - dicampur dengan jus limau nipis (boleh juga kalau nak guna yoghurt)
    • sedikit kismis
    • garam secukup rasa
    • sedikit minyak dan minyak sapi


    Bahan-bahan kisar
    • 8 ulas bawang merah
    • 4 ulas bawang putih
    • 1/2 inci halia


    Cara memasak
    1. Panaskan minyak dan minyak sapi di dalam periuk. Tumiskan bawang besar yang telah dipotong dadu.
    2. Apabila bawang besar garing, masukkan bahan-bahan kisar dan kacau hingga naik bau.
    3. Masukkan pes rempah beriani bombay dan kacau hingga pecah minyak.
    4. Masukkan campuran susu/santan dan jus limau nipis.
    5. Masukkan air secukupnya dan tambah garam.
    6. Beras yang telah dicuci tadi dimasukkan ke dalam rice cooker.
    7. Apabila campuran di atas mendidih, curahkan ke dalam rice cooker yang berisi beras tadi.
    8. Masaklah nasi seperti biasa.
    9. Apabila nasi hampir kering, masukkan kismis.


    Note: biasanya cecair yang diguna sama banyak dengan beras. Jika beras satu cawan, maka air juga satu cawan. Ini termasuk juga santan atau susu yang digunakan. Untuk resepi di atas, saya gunakan 2 cawan air plus 1 cawan susu/santan untuk 3 cawan beras.


    Rempah Beriani Bombay



    Limpa Goreng Berempah



    Bahan-bahan
    • 500gm limpa
    • 2 sudu besar kicap manis
    • 1 biji bawang besar - dipotong bulat
    • cili benggala hijau dan merah - dipotong menyerong
    • Jus limau nipis
    • Garam dan gula secukupnya


    Bahan-bahan rempah
    • 1 sudu besar cili serbuk
    • 1 sudu kecil jintan manis serbuk
    • 1 sudu kecil jintan putih serbuk
    • 1 sudu kecil garam masala
     *dicampur sekali kemudian dibancuh dengan sedikit air untuk dijadikan pes


    Bahan-bahan kisar
    • 10 ulas bawang merah
    • 5 ulas bawang putih
    • 1/2 inci halia
    *campur semua bahan dan kisar sehingga halus



    Cara memasak
    1. Limpa direbus sehingga masak kemudian dihiris nipis-nipis.
    2. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng limpa sehingga kekuningan.
    3. Masukkan bahan-bahan kisar. Kacau rata.
    4. Kemudian masukkan bahan-bahan rempah. Kacau lagi
    5. Masukkan kicap. Jika agak kering, boleh ditambah dengan sedikit air.
    6. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
    7. Biarkan kering sedikit, kemudian masukkan bawang besar, cili benggala merah dan hijau.
    8. Sebelum api ditutup masukkan jus limau nipis dan kacau rata-rata.

    Ayam Tikka



    Bahan-bahan
    • 3 ketul paha ayam
    • 1/2 inci halia - dikisar halus
    • 4 ulas bawang putih - dikisar halus
    • 2-3 sudu besar rempah tikka (saya guna brand Shan)
    • Jus limau nipis atau jus lemon
    • sedikit minyak sapi (optional)


    Cara memasak

    Gaul kesemua bahan diatas dan perap selama 1 - 2 jam. Selepas itu ayam dipanggang. Lebih sedap jika dapat dipanggang di atas api. Jika tidak, boleh juga digrill atas dapur gas dengan menggunakan kuali yang khas untuk grill. Gunakan api yang perlahan. Minyak sapi disapu semasa proses memanggang. Pangganglah sehingga ayam betul-betul masak.


    Tikka Mix



    Fish n Chips




    Bahan-bahan
    • 3 keping fish fillet
    • 1/2 cawan tepung gandum
    • 1 sudu teh instant yeast
    • sedikit garam
    • sedikit lada sulah
    • sedikit jus limau nipis


    Cara memasak
    1. Fish fillet dicuci dan ditoskan
    2. Tepung dan instant yeast dicampur. Masukkan 3/4 cawan air dan kacau rata-rata hingga tidak berketul.
    3. Masukkan garam dan lada sulah serta jus limau nipis. Kacau rata.
    4. Tutup bekas dan tinggalkan pada suhu bilik selama satu dua jam sebelum digunakan.
    5. Panaskan minyak dalam kuali. Biarkan minyak betul-betul panas.
    6. Celupkan fish fillet ke dalam adunan tepung dan goreng dalam minyak panas (deep frying).
    7. Angkat setelah ia berwarna keperangan.




    Sos Cendawan
    • 2 cawan air rebusan tulang ayam
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • 1 tin kecil cendawan butang - dipotong dadu
    • Kicap secukupnya
    • sedikit tepung gandum untuk memekatkan kuah dibancuh dengan sedikit air




    Cara memasak
    1. Tumis bawang dalam sedikit minyak panas. 
    2. Bila bawang layu, masukkan air rebusan tulang ayam.
    3. Masukkan cendawan dan kicap. Biarkan mendidih.
    4. Pekatkan kuah dengan bancuhan tepung gandum. Kacau rata dan perasakan dengan garam secukupnya.




    Note: Untuk chips, saya guna frozen fries yang digoreng sendiri. Boleh juga ditambah dengan steamed veges atau coleslaw.


    Kuih Lompang Gula Merah



    Bahan-bahan
    • 2 cawan tepung beras
    • 1 cawan gula merah
    • 1/2 cawan gula pasir
    • sedikit kelapa parut - digaul dengan sedikit garam


    Cara memasak
    1. Tepung dibancuh dengan 2 cawan air. Kacau rata-rata supaya tidak berketul.
    2. Campur gula merah dan gula pasir. Masakkan campuran gula dengan 2 cawan air.
    3. Apabila gula sudah mendidih, tuangkan kedalam campuran tepung sambil dikacau agar tidak berketul.
    4. Sediakan kukusan. Panaskan acuan sebentar sebelum dituang adunan ke dalamnya.
    5. Tuangkan adunan dan masak selama 15 minit.
    6. Biarkan kuih lompang sejuk di dalam acuan sebelum dicungkil keluar.
    7. Hiaskan dengan kelapa parut di atasnya sebelum dihidangkan.

    Nasi Daging



    Bahan-bahan
    • 3 cawan beras basmati - dicuci dan ditoskan
    • 300gm daging - dipotong nipis-nipis
    • 1 bungkus sup bunjut
    • 1 camca besar rempah kurma
    • 1 biji tomato - dipotong dadu
    • 1 sudu besar tomato soup
    • Sedikit minyak sapi
    • Garam secukup rasa


    Bahan-bahan kisar
    • 5 ulas bawang merah
    • 2 ulang bawang putih
    • 1/4 inci halia


    Bahan-bahan tumis
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • sedikit buah pelaga dan kulit kayu manis


    Cara memasak
    1. Daging digaul dengan rempah kurma dan direbus dalam periuk dengan air secukupnya. 
    2. Masukkan sup bunjut dan biarkan sehingga daging empuk.
    3. Di dalam periuk lain, panaskan minyak dan minyak sapi dan tumiskan bahan-bahan tumis.
    4. Masukkan bahan-bahan kisar. Biarkan pecah minyak dan naik baunya.
    5. Masukkan tomato soup dan tomato yang telah dipotong dadu.
    6. Masukkan daging berserta air rebusan (air secukupnya utk kuantiti beras yang digunakan). Biarkan mendidih dan letak garam secukup rasa.
    7. Beras dimasukkan ke dalam rice cooker.
    8. Tambahkan campuran air rebusan daging yang mendidih tadi dan masaklah nasi seperti biasa.
    9. Apabila nasi hampir masak, kacau supaya rata.


    Note: Nasi ini sedap dimakan dengan air asam.


    Air Asam


    • bawang besar - dipotong dadu
    • cili hijau - dihiris halus
    • cili merah - dihiris halus
    • tomato - dipotong dadu
    • sedikit belacan
    • air asam pekat
    • jus limau kasturi/limau nipis
    • garam dan gula secukup rasa
    • kerisik (optional)


    Masukkan bawang, tomato, cili hijau dan cili merah yang telah dipotong ke dalam mangkuk. Masukkan air asam jawa dan kerisik belacan. Perahkan jus limau nipis atau limau kasturi. Masukkan gula dan garam secukupnya. Kacau rata-rata dan sedia untuk dihidangkan.

    Nasi Arab



    Bahan-bahan
    • 3 cawan beras basmati - dicuci dan ditoskan
    • 100 gm isi ayam - dipotong ikut suka
    • 1 sudu kecil jintan manis (serbuk)
    • 1 sudu kecil jintan putih (serbuk)
    • 1 biji tomato - dipotong dadu
    • sedikit minyak sapi
    • sedikit kismis
    • sedikit bawang goreng
    • garam secukup rasa



    Bahan-bahan kisar
    • 6 ulas bawang merah
    • 3 ulas bawang putih
    • 1/2 inci halia


    Bahan-bahan tumis
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • kulit kayu manis
    • buah pelaga
    • bunga cengkih 
    • bunga lawang


    Cara memasak
    1. Bancuhkan jintan manis dan jintan putih dengan sedikit air untuk dijadikan pes
    2. Panaskan minyak dalam periuk. Masukkan minyak sapi.
    3. Tumiskan bahan-bahan tumis. Biarkan bawang besar layu.
    4. Masukkan bahan-bahan kisar  dan campuran pes jintan. Kacau sehingga pecah minyak dan naik bau.
    5. Masukkan isi ayam dan kacau sebentar.
    6. Masukkan air secukupnya dan biarkan ia mendidih.
    7. Apabila telah mendidih, tuangkan ke dalam rice cooker serta masukkan beras dan masaklah nasi seperti biasa. Tambah sedikit garam.
    8. Apabila nasi sudah masak, taburkan kismis dan bawang goreng. Kacau rata sebelum dihidangkan.


    Ayam Masak Merah



    Bahan-bahan
    • 1/2 ekor ayam - dipotong ikut suka dan digoreng separuh masak jika suka
    • 2 sudu besar tomato puree
    • 3 sudu besar tomato soup
    • 1 sudu kecil garam masalla
    • sedikit gula
    • garam secukup rasa


    Bahan-bahan kisar
    • 1 biji bawang besar
    • 3 biji bawang putih
    • 3 biji buah keras
    • 1/2 inci halia
    • 1 batang serai
    • 5 biji cili merah (fresh)
    • 1 biji tomato


    Cara memasak
    1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar.
    2. Masukkan garam masalla, tomato puree dan tomato soup. Biarkan ia mendidih, pecah minyak dan naik bau. Jika agak kering, bolehlah tambah sedikit air.
    3. Masukkan ayam dan masak hingga ayam empuk dan kuahnya agak kering.
    4. Perasakan dengan garam dan gula.

    Nasi Jepun


    Bahan-bahan
    • 3 cawan beras basmati
    • 1 batang lobak merah - saiz kecil, dipotong dadu
    • 6 biji cendawan butang - dipotong dadu
    • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
    • sedikit minyak
    • sedikit mentega
    • sedikit garam


    Bahan-bahan kisar
    • 6 biji bawang merah
    • 3 biji bawang putih
    • 1/2 inci halia


    Cara memasak
    1. Masakkan nasi seperti biasa dalam rice cooker.
    2. Panaskan minyak dan mentega dalam kuali dan tumiskan bawang besar yang dipotong dadu.
    3. Apabila bawang layu, masukkan bahan-bahan kisar. Kacau hingga naik bau.
    4. Apabila nasi telah mula mendidih, masukkan bahan tumisan tadi.
    5. Kemudian masukkan lobak merah dan cendawan butang. Masukkan sedikit garam dan kacau rata-rata.
    6. Tutup periuk nasi dan biarkan nasi masak. Apabila nasi telah masak, kacau rata-rata sebelum dihidangkan.

    Daging Goreng Rampai Sari


    Bahan-bahan
    • 500 gm daging 
    • 2 batang serai - dihiris halus-halus
    • sedikit kicap
    • sedikit air asam jawa
    • sedikit gula
    • garam secukup rasa


    Bahan-bahan kisar
    • 1 biji bawang besar
    • 3 ulas bawang putih
    • 1/2 inci halia
    • 5 biji cili kering (boleh tambah jika suka pedas)


    Cara memasak
    1. Daging dipotong nipis-nipis dan direbus separuh masak. Angkat dan toskan airnya. Gaulkan daging dengan kicap.
    2. Panaskan sedikit minyak dan goreng daging sekejap kemudian masukkan serai.
    3. Masukkan bahan giling dan kacau rata-rata.
    4. Apabila telah naik bau, masukkan air asam jawa. Kacau hingga agak kering.
    5. Tambahkan garam dan gula secukupnya sebelum diangkat.

    Bawal Masam Manis Bermadu



    Bahan-bahan
    • 1 ekor ikan bawal - dicuci bersih-bersih, dilumur garam kunyit dan digoreng hingga garing kemudian ketepikan
    • 2 sudu besar sos tomato
    • 2 sudu besar sos cili
    • 2 sudu besar madu
    • 1 biji bawang besar - dipotong bulat-bulat
    • garam secukupnya


    Bahan - bahan kisar
    • 10 ulas bawang merah
    • 4 ulas bawang putih
    • 2 batang serai
    • 5 biji cili kering ( boleh ditambah jika suka pedas)


    Cara memasak
    1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan - bahan kisar hingga naik bau dan pecah minyak.
    2. Masukkan sos tomato, sos cili dan madu. Kacau dan biarkan mendidih.
    3. Masukkan bawang besar yang dipotong bulat-bulat. 
    4. Biarkan bawang layu. Perasakan dengan garam secukupnya
    5. Angkat dan curahkan kuah ke atas ikan yang telah digoreng tadi.

    Udang Goreng Istimewa


    Bahan-bahan

    • 300gm udang ( tak perlu buang kulit, di basuh bersih)
    •  3 sudu tepung gandum (tepung jagung atau tepung ubi pun boleh)
    • 1 biji telur
    • 1 sudu serbuk kari daging
    • 1 sudu kicap
    • sedikit garam


    Cara memasak

    1. Udang digaul dengan tepung.
    2. Telur dipukul. Campur serbuk kari, kicap dan garam.
    3. Tuangkan campuran telur ini ke dalam udang yang digaul dengan tepung tadi.
    4. Kemudian goreng udang sehingga garing.
    5. Sedap dimakan panas-panas.


    Ayam Bakar Mayonese



    Bahan-bahan
    • 1/2 ekor ayam dibasuh bersih-bersih dan ditoskan
    • 1 sudu kecil serbuk lada hitam   
    • 1 sudu besar madu
    • 1 sudu kecil kicap manis
    • 2 sudu besar mayonis
    • sedikit seerbuk lada sula
    • garam secukup rasa
       
    Bahan-bahan kisar
    •    2 cm halia
    •    2 biji bawang putih
    •    1 biji bawang besar small size

    Cara memasak
    1. Perapkan ayam dengan semua bahan di atas termasuk bahan kisar selama lebihkurang dua hingga tiga jam di dalam peti sejuk.
    2. Bakar pada suhu 190 darjah selama 40 minit, atau sehingga ayam masak.

    BANANAS with dark patches on yellow skin




    The fully ripe banana produces a substance called TNF which has the  ability to combat abnormal cells. So don't be surprised if the shop goes out of stock for bananas.


    As the banana ripens, it develops dark spots or patches on the skin.. The more dark patches it has, the higher will be its immunity enhancement quality. Hence the Japanese love bananas for a good reason.


    According to a Japanese scientific research, banana contains TNF which has anti-cancer properties.  The degree of anti-cancer effect corresponds to the degree of ripening of the fruit, ie the riper the banana, the better the anti-cancer quality..


    In an experiment carried out by a professor on animals in Tokyo comparing the various health benefits of different fruits,using banana, grape, apple, water melon, pineapple, pear and persimmon, it was found that banana gave the best results. It increased the number of white blood cells, enhanced the immunity of the body and produced anti-cancer substance TNF.


    The recommendation is to eat 1 to 2 banana a day to increase your body immunity to diseases like cold, flu and others.


    According to the Japanese professor, yellow skin bananas with dark spots on it are 8 times more effective in enhancing the property of white blood cells than the green skin version


    Article from Eagle Eye - thank you!