Yum-yum Blog Award





First time dapat award. Award ni dari AlongRoz. Thanks Along. Tak sangka ada orang nak bagi hadiah. Bil, Kasih dan saya memang minat memasak. Saya create blog "My Favourite Recipes" tujuannya untuk menyimpan resepi yang yummy yang pernah saya cuba dan juga menyimpan resepi keluarga turun temurun. Nanti anak cucu boleh jadikan blog ni sebagai rujukan, hehehe.. Then bila saya bertemu Bil dan Kasih yang mempunyai minat yang sama, saya suggest kami berkongsi resepi kegemaran masing-masing. So saya invite diorang berdua jadi co author blog ini supaya resepi kami boleh dikongsi bukan saja oleh kami bertiga tapi juga oleh orang lain. Kepada sesiapa yang berminat, boleh copy dan cuba mana-mana resepi yang terdapat dalam blog ini, free of charge..hehehe..



Saya akui..asalnya saya memang tidak pandai memasak. Ketika kawin dengan suami, saya hanya pandai masak nasi putih, goreng telur dan buat sambal belacan aje. Kawin ketika sedang belajar jadi tak sempat belajar memasak dengan mak.. sibuk dengan buku aje..hiks..hiks. Allah bagi cabaran pada saya.. DIA jodohkan saya dengan lelaki yang "pandai makan". Mahu tidak mahu, saya terpaksalah belajar memasak. Ketika we all sama-sama belajar di luar negeri, saya belajar memasak melalui buku resepi..kadang-kadang jadi sedap..kadang-kadang tidak. Bila balik ke Malaysia, saya belajar memasak dari allahyarhamah ibu mertua saya dan juga ibu sendiri. Terimakasih kepada kedua-dua mak saya kerana memberi tunjuk ajar kepada saya dan juga menurunkan resepi-resepi mereka kepada saya. Bermula dari situlah, saya mula minat memasak. Suami yang pandai makan jadi motivasi kepada saya...sekarang ni anak-anak pulak. Tapi mungkin juga disebabkan oleh darah allahyarham ayah yang mengalir dalam diri saya ini. Ayah saya seorang "tukang masak" ketika hayatnya tapi bukanlah "chef yang terkenal" macam chef Wan. Kalau di kampung ada kenduri kendara, ayah sayalah yang selalu menjadi ketua tukang masak. Semua resepinya disimpan dalam satu buku, tapi sayang seribu kali sayang..buku resepi tu hilang entah ke mana selepas dia meninggal dunia. Saya masih di sekolah rendah waktu itu. Puas dicari tapi tak jumpa. Alhamdulillah mak masih ada..so boleh lah tanya-tanyakan resepi pada mak. Mak pun tak ingat sangat resepi yang ayah selalu masak. Lagipun orang dulu-dulu memasak, tak ada sukatan tertentu macam kita sekarang. Diorang main campak-campak aje..hehehe..



Begitulah sedikit sebanyak cerita pasal saya dan memasak. Kita tunggu Bil dan Kasih punya cerita pulak. Sure diorang pun ada cerita tersendiri..

0 comments: